Izložba

Zvonimir Kamenjar u “Kloviću”: Izuzetan majstor slojevitog trodimenzionalnog oblikovanja

Kim Cuculić

Snimio Damir Škomrlj

Snimio Damir Škomrlj

Kod autora sve je smišljeno, slojevito, povezano u neraskidivoj, angažiranoj brizi za pojedinca, ali i za umjetnost, za kiparstvo, za rad i vrijednosti koje nestaju, pregažene u borbi za novcem



RIJEKA – Samostalna izložba istaknutog kipara Zvonimira Kamenara otvorena je sinoć u riječkoj Galeriji »Juraj Klović«. Kako ovim povodom ističe mr. sc. Jasna Rodin, kiparstvo Zvonimira Kamenara autentično je i snažno te je svaka njegova izložba potvrda specifične umjetničke osobnosti i stvaralačke dosljednosti.


– U svom novom ciklusu on bazira svoja promišljanja na problematici egzistencije, ocrtavajući položaj čovjeka u društvu. Ukazuje na nevažnost i nemoć pred sistemom politike, birokracije, administracije, grada, države i svijeta unutar kojeg sam život postaje nebitan i zanemariv, ukoliko nije prikladan i pogodan za samu održivu i nametnutu strukturu. Kod autora sve je smišljeno, slojevito, povezano u neraskidivoj, angažiranoj brizi za pojedinca, ali i za umjetnost, za kiparstvo, za rad i vrijednosti koje nestaju, pregažene u borbi za novcem i moći. Sukladno tematici slijedi i odabir materijala rada, a to je papir, odnosno kartonske role, nevažan otpad koji ostaje nakon istrošene upotrebe u kupaonici ili kuhinji. Izuzetan majstor trodimenzionalnog oblikovanja, bilo u kamenu, staklu, ili bronci on i ovdje, u bazičnoj tehnici slaganja, kaširanja, građenja, potvrđuje svoju veličinu, znanje i virtuoznost.


Propitivanje granica medija


Propitujući granice medija, recentni radovi, snažne simbolike i asocijativnih naglasaka, prelaze tako u područje prostornih konformacija, formirajući konstrukcijske objekte, sklopljene u instalacije prozračnih volumena, pojavljujući se poput dimenzioniranog crteža unutar zidova same galerije. Gradbeno smišljeni i konstruktivni, bogati u višeslojnom metaforičkom poimanju duboko humanistički i angažirani vode nas i objašnjavaju donoseći stav umjetnika iskren, jak i lucidan, a opet pun humora i satire neodvojive od njegovog poimanja stvarnosti i samog karaktera. Dinamika se događa unutar kvadrata, zarobljene figure kopaju, traže sitnice, vrijednosti, materijale koje će unovčiti, zamijeniti za kruh, za trag svjetlosti u tami. S druge strane tu su i ruke koje traže, pohlepno grabe uzimajući bez mjere i granice humanosti i smisla. Pojavnost je nadopunjena smišljenim sadržajem, porukom i jasnim stavom. Stvarnost je ogoljena, prikazana vješto u borbi za egzistenciju: jad, siromaštvo, život bez dostojanstva, suosjećanja i nade. To su neposredne i jake skulpture smišljenih i arabesknih krajnje reduciranih elemenata, razvedenih linija i slobodnih masa, intenzivnih karaktera i prepoznatljivih atributa – osvnula se Rodin.


Skulptura Kamova




Zvonimir Kamenar-Funči rođen je 1939. u Sušaku. Nakon završene Škole za primijenjenu umjetnost u Zagrebu diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti, na Odjelu kiparstva u klasi prof. Vanje Radauša. Redovni je član HDLU-a Rijeka, a od 1967. djeluje kao samostalni umjetnik. Izradio je velik broj skulptura i spomenika, od kojih se neki nalaze u Italiji, Austriji, Sloveniji i Španjolskoj (u Barceloni mu se nalazi replika brončane skulpture književnika Janka Polić Kamova).


Autor je mnogih skulpturalnih portreta ličnosti iz starije i novije povijesti Hrvatske. Dobitnik je tuzemnih i inozemnih priznanja. U stalnom je postavu gliptoteke Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu, a kiparska ostvarenja nalaze mu se u MMSU-u Rijeka te u mnogim privatnim kolekcijama u zemlji i inozemstvu. Studijska putovanja uključuju Nizozemsku, Englesku, Italiju, Njemačku, Francusku…