Slikar, kipar, roker

Željko Kranjčević u Lici: Što se skriva iza krika »Achtung Winter«?

Slavica Mrkić Modrić



Željko Kranjčević Winter za sve one koji žele nazočiti otvaranju izložbe »Achtung Winter«, što će pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture RH, Ličko-senjske županije i Grada Gospića biti upriličeno u Muzeju Lika, u četvrtak 25. listopada, u 19.30 sati, osigurao je besplatan prijevoz autobusom iz Rijeke do Gospića. 


– Svi zainteresirani za ovo događanje jedino što trebaju napraviti jest izvršiti prijavu i rezervaciju mjesta u busu na broj moba 0922750089. Ujedno koristim priliku da zahvalim na suradnji i pomoći pri realizaciji radova djelatnicima radionica i tehničkih službi HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, kao i studentima Filozofskog fakulteta i Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci: Filipu Bukoviću, Goranu Nježiću, Mateju Purgaru, Tijani Mihailović, Tamari Kolić i Aleksandri Ani Buković, kao  Marku Štimcu za sponzoriranje autobusnog prijevoza na otvorenje izložbe, kazao je Winter ne zaboravivši podsjetiti na 1981. godinu kad je »pola rokerske Rijeke imalo nezaboravan izlet na prvi punk koncert ikad održan u Gospiću na kojem su svirali, a tko drugi nego li riječki punkeri«.





Odgovor zašto baš Kranjčević nalazimo u uvodnom slovu izložbenog kataloga u kojem Vesna Bunčić, ravnateljica Muzeja Like Gospić, napominje: “Izložba ličkog likovnog anala 2011. godine još jedanput potvrđuje značaj i opravdanost ove tradicionalne likovne manifestacije. Unatoč danas naglašenoj potrebi da se tradicionalni karakter pripiše mnoštvu likovnih manifestacija, ova izložba zaista i potvrđuje ovo obilježje. Stoga priređujući četrdesetšestu izložbu po redu, Muzej like Gospić nastavlja reprezentativno i redovito objelodanjivati recentne kreativne potencijale likovnih autora koji su rođenjem, podrijetlom i karijerom vezani uz grad Gospić i Liku. Ovo je prilika da se kroz napise o riječkom slikaru i kiparu Željku Kranjčeviću Winteru dozna nešto više o njegovom shvaćanju skulpture i stvaralačkom činu, nudeći jedan autentični način razmišljanja i osjećanja pored svega i kao znak pripadnosti svojem i zavičajnom”.    


Bjesomučni krik


A što to Winter kroz sedam cjelina, sedam tema poručuje, na što upozorava. Kristina Barišić, autorica teksta o izložbi kaže: 


    – Unatoč obrascima koje ispunjuju zakržljalo društvo kaleidoskopskih uzoraka, Winter bjesomučnim krikom kroz svoje radove upozorava na zimu odnosa, koja je odavno stigla. Winter idejnim sadržajem prvog rada započinje vlastitu verziju konceptualnog putovanja, u koju nas uvodi pitanjima o istini i umjetnosti. Nakon definiranja istine i umjetnosti, vrijeme je za razdoblje promatranja i prosuđivanja bez akta djelovanja. Važan si dok si upotrebljiv govori treća faza Kranjčevićevog »umjetničkog krika« uobličena u konjića za ljuljanje, dok skulpturom nazvanom »Konformizam« upućuje na nekritični stav o zlu. Crvena slika, na koju je zalijepljena umjetna zmijska koža u obliku križa, odluka je autora da podsjeti na ljudsku odgovornost koja nestaje, a rad »Da mogu barem nestajati na trenutke« satkan od pet različito odljevenih maski, Kranjčevićevo je viđenje današnjeg čovjeka ali i slobode izražavanja. Posljednjim radom, instalacijom imena »Ujedinjavanje« autor otvora problemsko pitanje ujedinjavanja kao nesvršenog procesa. 


    Tako to iščitava struka, ali svaki pojedinac ima svoje misli, svoju viziju i slobodu da u gotovo mjesec dana koliko će izložba biti postavljena Kranjčevićev »Achtung Winter« shvati, iščita, odbaci ili usvoji, zapamti ili zaboravi na način na koji on to želi.