Retrospektiva u MMSU

SLAVKO GRČKO Snažni individualist koji zaslužuje puno više od statusa tek riječkog likovnog umjetnika

Nela Valerjev Ogurlić

Snimio Roni BRMALJ

Snimio Roni BRMALJ

Za prvu retrospektivu umjetnika kojem  je tek postumno objavljena i prva monografija, kustosica Vilma Bartolić odabrala je stotinjak slika, grafika, kolaža, crteža i objekata, od najranijih radova do zrelih likovnih ostvarenja,   nastalih u rasponu  od  šezdesetih godina  20. stoljeća do prvih godina novog milenija



Deset godina  nakon smrti Slavka Grčka (1934. – 2007.) istaknutog riječkog umjetnika, grafičara, crtača, slikara i dugogodišnjeg profesora na Pedagoškoj akademiji, Muzej moderne i suvremene umjetnosti priredio je prvu retrospektivnu izložbu ovom autoru osebujnog izraza kojeg je likovna kritika prepoznala i kao najurbanijeg  umjetnika riječkog likovnog  kruga.


Inicijativom Hrvatskog društva likovnih umjetnika Rijeke, MMSU je tijekom 2008. i 2009. otkupio cjelokupnu njegovu likovnu ostavštinu s više od 350 djela,  nakon čega je osnovana i specijalizirana zbirka  Slavko Grčko, kao  jedna od četiriju u ovoj muzejskoj ustanovi.


Za prvu retrospektivu umjetnika kojem  je tek postumno objavljena i prva monografija, kustosica Vilma Bartolić odabrala je stotinjak slika, grafika, kolaža, crteža i objekata, od najranijih radova do zrelih likovnih ostvarenja,   nastalih u rasponu  od  šezdesetih godina  20. stoljeća do prvih godina novog milenija.


Izložba prikazuje razvoj  Grčkove umjetnosti   kroz  nekoliko velikih  ciklusa kojima su obilježena pojedina desetljeća   njegova stvaralaštva,  a najpoznatiji su  »Ruke«  i  »Opušci« te serija »Smeće«, napravljena   od odbačenih predmeta.   Posebnu  zanimljivost predstavljaju  radovi koji dosad nisu izlagani, a   pridonose cjelovitom sagledavanju i novom čitanju umjetničkog djelovanja Slavka Grčka.Grčko je rođen na Sušaku, u siromašnoj radničkoj obitelji, a školovao se u Zagrebu.  Diplomirao je na Grafičkom odjelu  Akademije likovnih umjetnosti u klasi profesora Franje Baće  i Krste Hegedušića, stekavši titulu akademskog grafičara i slikara. Tijekom studija bavio se ilustracijom, opremom knjiga i likovno grafičkim uređenjem časopisa i novina, a prvo  zaposlenje  nakon završene Akademije    dobio je u Novom listu,  gdje  je radio kao grafički dizajner, ali tek kraće vrijeme, od prosinca 1963. do kolovoza 1964. godine,  nakon čega je postao profesor.

Red i preciznost




Samo  nekoliko  godina  nakon završetka Akademije  započeo je i aktivno izlagati – prva samostalna izložba priređena mu je 1965. godine. Iako je vrijeme u kojem je djelovao  u  nacionalnoj povijesti likovne umjetnosti obilježeno dinamičnim izmjenjivanjem likovnih pravaca, vizualnih poetika i konceptualnih pristupa,  Grčko je, kako ističe Vilma Bartolić, jedan od onih umjetnika koji se nikada u potpunosti ne priklanjaju aktualnim umjetničkim trendovima niti prihvaćaju vizualna načela određene umjetničke grupe.


– Grčko poput eklektika iz povijesti umjetnosti uzima elemente koji odgovaraju njegovoj vizualnoj estetici, inkorporira ih u radove i razvija svoj osobni likovni izričaj. Volio  je  eksperimentirati različitim likovnim disciplinama i spajati naizgled nespojive elemente i likovne postupke,  a u svemu  što je radio razmišljao je poput grafičara  kojemu u procesu rada nisu dopuštene pogreške, jer svaka nepreciznost na grafičkoj matrici ili u otisku u konačnici rezultira neuspjehom. Kod njega vlada red, a tehnička preciznost svojstvena je svim radovima bez obzira na tehniku u kojoj su izrađeni – napominje kustosica.  


Grčku je svojstveno i to  što  se  godinama bavio istom temom, istraživao njezine oblikovne i estetske mogućnosti. Kao da je nije želio napustiti dokle god bi u njoj pronalazio nove izražajne potencijale. Tek bi tada krenuo dalje, u novi ciklus, nadovezujući se uvijek na svoj prepoznatljiv rukopis i ostajući dosljedan osobnoj likovnoj poetici.


U prvom desetljeću autorova stvaralaštva, svega nekoliko godina nakon što je diplomirao na zagrebačkoj likovnoj akademiji, nastali su crteži tušem i tempere na papiru te ulja na lesonitu inspirirani makedonskim zidnim slikarstvom religiozne tematike.


Pop art


U ovim radovima, posebno crtežima, prisutna je  viša  doza gestualnosti, ali  već  se u uljima  nagoviješta plošnost, koja će se ubrzo osamostaliti i postati dominantan izražajni element u njegovu radu. Već  u  ovim radovima prisutne su  i prve pojave kolaža, diskretno ukomponirane u crteže i slike. Grčko će kolaž, u različitim varijantama, koristiti u tolikoj mjeri da će i  on postati dio njegova  potpisa.


Prepoznatljiv izričaj  umjetnik će  definirati sedamdesetih  godina  kad   u svoje radove unosi izrazite elemente pop arta  spojene s geometrijskim motivima i elementima nove figuracije.


Među tipičnim pop-artističkim motivima poput shematiziranih ljudskih lica, trivijalnih predmeta masovne proizvodnje namijenjenih svakodnevnoj upotrebi, simbola sa snažnim seksualnim aluzijama, automobila i prometnih znakova, dvije će teme na poseban način obilježiti ovo razdoblje: motiv ceste i motiv ruke.


Grčkova cesta  sastoji se od izlomljenih geometrijskih formi s krajnje reduciranim simbolima i znakovima,  a  ruka, kao najfiniji umjetnički alat  i oznaka ljudskosti u vremenu tehničke civilizacije,  dobiva posebno mjesto i postaje prepoznatljiv znak u njegovu opusu.


Umjetnik  je motiv ruke izvodio  u različitim tehnikama,  tako da postoje brojni  primjeri  istog motiva  prikazanog  crtežom, a   potom izvedenog  u  grafici.


Perfekcija izvedbe


U početku su to  crno-bijele, predimenzionirane, plošne i jednostavne ruke koje ispunjavaju čitavu kompoziciju slike, crteža ili grafike. Vremenom će jednostavni motiv ruke postati razvedeniji – u crne plohe dodavat će bijela polja, a uskoro će akromatske ruke  zamijeniti kolorističkim izvedenicama. Svi su radovi  izvedeni tako da  podsjećaju na grafički otisak,  pa  je   nerijetko   vrlo  teško razlučiti radi li se o serigrafiji,    crtežu prskanim tušem, crnim flomasterom ili kojoj drugoj likovnoj tehnici.


Ponavljanje i multipliciranje motiva, prikazivanje varijacija na uvijek istu temu Grčko  će  ponoviti i u crtežima i grafikama koje prikazuju opušak cigarete koji u radovima s početka osamdesetih godina postaje glavni sadržaj slike. U muzejskom fundusu postoji  čak  osamdesetak radova iz te serije koji govore o posvećenosti umjetnika istome motivu.


Iako  sam po sebi opušak  nema značajnije estetske vrijednosti,  Grčko ga stavlja u različite kompozicije, obrađuje u bezbroj inačica i uzdiže na razinu likovnog znaka.  Uvećava ga, multiplicira, kombinira  s kolažem koji izrađuje od zgužvanih kutija cigareta, autobusnih karata, muzejskih ulaznica ili s drugim predmetima,  a nerijetko u kompoziciju inkorporira i tekstualne dijelove.


Devedesete  su godine u kojima  stvara  seriju radova inspiriranih ratnim zbivanjima u Hrvatskoj,  ali  temi pristupa  na  svoj karakterističan način,  bez  očekivane ekspresivnosti  ili subjektivnosti   koju implicira tematika, već ga zanima jedino likovni sadržaj. Zanimanje za društvenu stvarnost i aktualne sociološke pojave obilježilo je  veći dio  njegova  opusa,  a   osobito  posljednju fazu stvaralaštva  u zadnjem desetljeću života.


Radovi  iz tog razdoblja  pokazuju simbole potrošačkog društva, a sačinjeni su od industrijski proizvedenih predmeta različite kakvoće i sadržaja, od limenki Coca Cole, omota žvakaćih guma, čepova boca, najlonskih paketića za papirnate rupčiće, kartonske ambalaže i spužvica za pranje posuđa do raznoraznih nedefiniranih i teško raspoznatljivih oblika uporabnih predmeta.


Od  uporabnih  materijala  i  odbačenih predmeta  umjetnik je   stvarao  djela  izrazite vizualne ljepote,  koje   kao i sva  Grčkova   ostvarenja   krasi    vrhunska   perfekcija izvedbe,  koja  je postala   jedan   od sinonima  njegova stvaralaštva.   Po sudu  likovne kritike  u  ovom  je  razdoblju   ostvario i svoje najveće umjetničke dosege.


Prema  riječima Vime  Bartolić,  riječ  je o umjetniku  snažne individualnosti,  u čijem radu nema  slučajnosti,  kod  kojeg  su  svi ciklusi  pomno  prostudirani, logično povezani   i  vrlo suvremeni za vrijeme u kojem su nastali. Teško mu je  naći pandana ne samo na lokalnoj  sceni,  već  i u kontekstu nacionalne umjetnosti  te  svakako  zaslužuje  više  od  pečata  riječkog  likovnog   umjetnika.