Izložba

Penco u Principiju: Što je tršćanski fotograf snimio u Rijeci jednog dana 1906. godine?

Miljenko Marin

Snimio Francesco Penco

Snimio Francesco Penco

Penco, nama relativno ili potpuno nepoznat autor, jednog je dana prije 111 godina navodno bio u Rijeci i snimio prepoznatljive vedute grada s početka prošlog stoljeća, čiji se crno-bijeli otisci prvi put mogu u Rijeci vidjeti »uživo«. Na izložbi je izloženo 30 tehnički besprijekornih fotografija



RIJEKA Fotosavez Primorsko-goranske županije znao bi organizirati izložbu »Županija u jednom danu«, a sada je u Galeriji Principij, koju vodi Fotoklub Rijeka, postavljena izložba fotografija »Rijeka 1906. u jednom danu«. Autor je Francesco Penco (1871. – 1950.), tršćanski fotograf koji je, navodno, jedan dan 1906. godine boravio u Rijeci i snimio seriju fotografija s motivima Rijeke. Te crno-bijele fotografije velikog formata – prepoznatljive vedute grada s početka prošlog stoljeća – prvi put se mogu u Rijeci vidjeti »uživo«, ali to nije jedina zanimljivost izložbe u Principiju.


Penco je nevjerojatan autor, nama relativno ili potpuno nepoznat, iako su po njegovim motivima Rijeke svojedobno napravljene i tri razglednice koje su danas u vlasništvu Muzeja grada Rijeke. Poznat je, međutim, u Trstu, koji je kao kroničar snimao desetljećima i ostavio za sobom (fotografska) svjedočanstva o gradu iz sretnog doba trgovačke raskoši za vrijeme Austro-Ugarske Monarhije, doba Itala Sveva, Sabe, Joycea, Prvog svjetskog rata, Mussolinija, do Drugog svjetskog rata i kasnije anglo-američke uprave nad gradom.


Foto Francesco Penco


Foto Francesco Penco





Njegovu »riječku epizodu« otkrio je i našoj publici predstavio Claudio Ernè, novinar tršćanskog dnevnika »Il Piccolo« i priznati fotograf koji je objavljivao u nizu uglednih talijanskih revija. On je danas vlasnik fotografija Francesca Penca; uredio je monografsku knjigu o Pencu, a fotografije koje su snimljene u Rijeci prije točno 111 godina prvi put su objavljene tek 2012. u knjizi »Francesco Penco – Trieste e Fiume in posa« (Trst i Rijeka poziraju), koja se za ovu priliku, dok traje izložba, može kupiti i u Editovoj knjižari na Korzu.


Besprijekorne fotografije


Što je dakle, Penco snimio tog (nedatiranog) dana 1906. godine u Rijeci? Snimio je većinu najvažnijih gradskih točaka – od luke, Mrtvog kanala, ušća Rječine, kolodvora, glavnih prometnica, tržnice, mosta na Rječini između Rijeke i Sušaka koji je tada austrougarski teritorij, do hotela, kavana u središtu grada, okupljališta gospode, ali i lučkih radnika na ukrcaju tereta, udičarenja u luci ili »promenade« barkom unutar luke.


Foto Francesco Penco


Foto Francesco Penco



Izložba nudi točno trideset fotografija – osim panorama luke ili Mrtvog kanala s motivima brodova, trabakula, bracera, jedrenjaka, ili panoramskih fotografija današnjeg Korza i Jadranskog trga, Penco snima i gradsku užurbanost ili gradsku relaksiranost, onaj život koji se u tom trenutku u Rijeci i događa.


– Scene ispred kavane Europa, hotela Sušak, scene kočija i znatiželjnika na početku današnje Ulice Franje Račkoga, svojom nam atmosferom svjedoče o Pencovom vrhunskom umijeću režiranja prizora. Svi su na trenutak zastali dok ih maestro fotografira. Fotografirati je tada bio proces. Trebalo je umiriti i zadržati željenu scenu, jer su ekspozicije bile sporije, a kod dužih eksponiranja svako življe kretanje rezultiralo bi zamućenosti te iste kretnje – piše u katalogu izložbe Borislav Božić.


Foto Francesco Penco


Foto Francesco Penco



U tom kontekstu Pencove su fotografije tehnički besprijekorne – savršeno osvijetljene, odlično izrađene, toliko oštre u prvom i drugim planovima da se bez teškoća uočavaju brojni detalji, od imena brodova u luci ili imena i naziva radnji u gradskom prostoru, do sitnih slova reklamnih oglasa ili natpisa. Na jednoj fotografiji vidi se tako da kavanski gost čita »Gazzettu«, pričvršćenu za drveni stalak…


Naporan posao


Gotovo je nevjerojatno da je Francesco Penco sve to uspio snimiti u jednom danu. Ako je to točno, a nema razloga sumnjati, onda je imao i sreću da je od jutra do večeri i zalaska sunca imao tipično (proljetno?) riječko promjenjivo vrijeme – od sunca (na fotografijama se vide oštre podnevne sjene), preko laganih oblaka, vidljivih i na fotografijama i blažih sjena, do kišnog motiva s lokvicama ispred kavane Europa na čijoj terasi sjede gosti ili kišobrana u ruci promatrača i blatnjave ulice (Račkoga) čijom se nizbrdicom spušta kočija…



Fotografiranje na otvorenom u to doba, početkom prošlog stoljeća, nije bilo jednostavan proces. To podrobno u katalogu izložbe objašnjavaju Božić i Ernè: fotograf je morao tegliti pozamašni drveni aparat i njegovo postolje, tronožac, pa drvene okvire u kojima su bile od svjetla zaštićene osjetljive staklene ploče dimenzija 13×18 centimetara. Računa se da je za vrijeme jednog snimanja maksimalna autonomija autora bila šest snimaka.


Francesco Penco na jednoj fotografiji ima motiv ulice Ciotta, današnje Barčićeve ulice, na čijem je početku smještena fotografska radnja Ilarija Carposija, znamenitog riječkog fotografa te epohe. Autori izložbe sasvim osnovano pretpostavljaju da su se dvojica fotografa poznavala, odnosno da je Carposio pomogao kolegi Pencu i u izboru motiva koje će snimati u Rijeci, i u razvijanju fotografija sa staklenih ploča.


Izložbu »Rijeka 1906. u jednom danu« prati katalog u kojem su reproducirane sve izložene fotografije, može se razgledati do 7. travnja, a Galerija Principij radi dvokratno, od 10 do 13 i od 17 do 20 sati.


Foto Francesco Penco


Foto Francesco Penco