"Venucci, il maestro"

Likovni brend Rijeke: Izložba Romola Venuccija u Zajednici Talijana

Nela Valerjev Ogurlić

Daina Glavočić, Orietta  Marot i Mauro Stipanov / Snimio Ivica TOMIĆ

Daina Glavočić, Orietta Marot i Mauro Stipanov / Snimio Ivica TOMIĆ

Riječka Zajednica Talijana odat će počast  velikom umjetniku Romolu  Venucciju i time zaključiti godinu u kojoj je obilježila 70. obljetnicu postojanja



RIJEKA »Venucci, il maestro« naziv je izložbe kojom će riječka Zajednica Talijana zaključiti godinu u kojoj  obilježava 70. obljetnicu svog postojanja,  a istodobno  odati  počast  umjetniku Romolu  Venucciju   koji  je utemeljio likovnu sekciju Zajednice, te njegovoj učenici  i  nasljednici na  mjestu voditeljice  sekcije, povjesničarki umjetnosti  Erni Toncinich koja je  preminula prošle godine.


Ove godine obilježava se i 40. godišnjica smrti  najvažnijeg likovnog   umjetnika  talijanske nacionalne manjine i  Rijeke  20. stoljeća te likovnog  pedagoga  koji je  poučavao  u talijanskim školama. Tim  će povodom u  ponedjeljak u 18 sati u prostorijama Zajednice Talijana biti otvorena  izložba portreta  Venuccijevih  učenika iz fundusa  Muzeja moderne i suvremene  umjetnosti koji do sada nisu izlagani.  Idejni začetnik izložbe je akademski slikar Mauro  Stipanov koji je kod Venuccija  i sam pohađao  tečaj crtanja  i slikanja.


Priprema za veliku izložbu


Prema njegovim riječima, u MMSU-u se čuvaju četiri  geometrijske  bilježnice sa stotinama  Venuccijevih  crteža, a  k tome i pedesetak pastela. Na  izložbi će biti prikazana  23  portreta  u tehnici pastela,  uz  još nekoliko slikanih  uljem,  a na prilazu  izložbenom  prostoru   bit će prikazano i šesnaest  faksimilnih  portreta  iz bilježnice. Portreti  su  nastali  u razdoblju  od sredine šezdesetih  do početka sedamdesetih godina 20. stoljeća.




Kako  je  naglasila  predsjednica  Zajednice Talijana  Orietta  Marot,   izložba je prema  prvotnoj zamisli  trebala  biti  većeg formata,  postavljena u  Malom salonu  i popraćena  obimnim  publikacijom,  ali  su svi termini u  izložbenom prostoru na Korzu zauzeti  do kraja  ožujka. Od  tog se projekta nije odustalo, pa ovu izložbu u Circolu treba shvatiti  tek  kao prvi korak  prema  njegovoj realizaciji.


Prema  riječima  Daine Glavočić,  dugogodišnje kustosice MMSU-a u kojem je vodila Zbirku Romola  Venuccija i 1993.  ostvarila njegovu  retrospektivnu izložbu,  Venucci je likovni  brend  Rijeke  i čovjek  čija je   sudbina preslika  sudbine grada. Bilo bi lijepo kad bi Rijeka to cijenila kao  drugi gradovi  koji se  s dužnim poštovanjem odnose prema  svojim  slikarskim  veličinama, primjerice poput Splita  koji je  osigurao kuću  za stalni  postav djela Emanuela  Vidovića.


Inicijativa na čekanju


Inicijativa za osnivanje kuće Romola Venuccija  pokrenuta je  još  u vrijeme  kad je rađena retrospektiva. Čak  se govorilo o konkretnoj  kući na Korzu, ali do danas nije učinjeno ništa,  pa bi  bilo dobro da  se u kontekstu   Rijeke kao  Europske prijestolnice kulture  iznova  razmisli   kako na jednom  mjestu  okupiti  i prikazati  Venuccijeve radove. S  obzirom da Muzej grada Rijeke  planira preseljenje  u  bivši  kompleks Rikarda  Benčića, Daina Glavočić smatra  da bi tome možda mogla poslužiti i sadašnja muzejska  zgrada.


Po njezinu sudu, MMSU  više nije zainteresiran za građu starijih razdoblja, niti s njom planira  ozbiljno raditi. Stoga  bi  Zbirku Fjumana  bilo  bolje preseliti u  Muzej grada kojem i sadržajno pripada. Zbog  novog  smjera  Muzeja moderne i suvremene umjetnosti  za to se i osobno zalagala zadnjih desetak godina prije  odlaska  u mirovinu, ali bez uspjeha.