"Petlja" u Splitu

Izložba Emilije Duparove: Poetično-mračni doživljaj stvarnosti

Nela Valerjev Ogurlić

Duparova  izlaže seriju  videa i fotografija originalno izvedenih 2015. koji se bave distinkcijom apstraktnog i dinamičnog s mimetičkim i statičnim. Riječ je o  tri  video rada ( »2687,5m«, »Okno Galeba« i »Zrcalo«),  20 printova  (50x75cm)  iz serije fotografija pod nazivom »Petlja«  te audio instalaciji  »Neprolazna misao«



RIJEKA U  splitskoj Galeriji umjetnina  otvorena je  izložba  »Petlja«  kojom se  u rodnom gradu predstavlja  riječka umjetnica  Emilija Duparova.  


Duparova  izlaže seriju  videa i fotografija originalno izvedenih 2015. koji se bave distinkcijom apstraktnog i dinamičnog s mimetičkim i statičnim. Riječ je o  tri  video rada ( »2687,5m«, »Okno Galeba« i »Zrcalo«),   20 printova  (50x75cm)  iz serije fotografija pod nazivom »Petlja«  te audio instalaciji  »Neprolazna misao«.


Petlja kao tehnički pojam u medijskoj umjetnosti označava beskrajno ponavljanje segmenta zvuka ili pokretne slike. U istoimenoj izložbi Emilije Duparove, petlja je istovremeno metoda i motiv koji predstavljene video radove, fotografski ciklus i zvučnu instalaciju, izdvaja iz umjetničinog inače heterogenog opusa. Istovremeno, naziv ukazuje i na univerzalno i metafizičko značenje radova koji podjednako intenzivno odražavaju umjetničin subjektivni, poetično-mračni doživljaj stvarnosti – riječi su kustosa  Branka Franceschija.




Motive svojih radova, kako  napominje u  tekstu kataloga,   umjetnica pronalazi uočavajuči ih u neposrednom  okruženju, te ih intuitivnom selekcijom bilježi fotografskom i/ili video kamerom. Na formalnoj razini svi radovi su na tragu one struje vizualnih umjetnosti 20. stoljeća koja je apstrakciju razvijala redukcijom slike objektnog svijeta. Duparova uvijek polazi od dokumentarne snimke koja se rotacijom kamere i montažom u petlju sve više udaljava od izvornog predmetnog motiva prema čisto likovnim / vizualnim vrijednostima. Na isti način snimka popratnog zvuka, središnjeg videa »2687,5m«, razvija se prema artikuliranom, ciklički pojačavanom ili utišavanom, ubrzavanom ili usporavanom, šumu. Zahvaljujući kombinaciji ovih postupaka samo djelo više ne proizlazi iz nečeg, niti predstavlja išta drugo osim ogoljenog unutarnjeg stanja umjetničinog duha ili duše.


Emilija Duparova, rođena u Splitu  1967.  diplomirala je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.  Radi na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, u zvanju redovite profesorice. Uz slikarstvo, njena umjetnička praksa, uključuje  multimedijalne projekte, ambijente, instalacije, fotografiju i video. Izložba će biti otvorena do 29. ožujka.