Europa prije Europe

Bolja povijest Rijeke u Galeriji Kortil – Modiano kao brand prije branda

Kim Cuculić

Foto: Silvano Ježina

Foto: Silvano Ježina

Modiano 1904. godine otvara pogon i u Rijeci, u Ulici Germania, koja se 1910. dijeli na Ulicu Petrarca i Ulicu Trieste. Pogon se reklamirao kao »Tvornica igraćih karata svih kvaliteta, marke Centauro. Papirići za cigarete – Tube za cigarete. Posebne marke: Rayah, Club, Lucza«. Još 1950-ih godina Modiano je zapošljavao 580 osoba, no ubrzo je krenulo loše



RIJEKA U sklopu Dana talijanske kulture Generalnog konzulata Italije u Rijeci, u Galeriji »Kortil« otvorena je izložba »Rijeka: Europa prije Europe«, koja predstavlja segment povijesne zbirke poznate talijanske tvrtke Modiano. Riječ je o svojevrsnom tematskom nastavku priče koja je započela izložbom »Modiano: od Trsta do Rijeke«, koju je riječka publika imala prilike vidjeti 2013. godine. Na novoj izložbi predstavljeni su originalni plakati, skice i propagandni materijali kojima je Modiano početkom 20. stoljeća reklamirao svoje proizvode – cigaretni papir i igraće karte, ali i razna pića, čaj »Indra Tea«, kozmetiku i drugo.


Modiano je osnovan 1868. godine u Trstu, koji je tada bio kozmopolitski trgovački centar Habsburške Monarhije. Osnivač tvrtke je Saul D. Modiano, čije je veliko industrijsko postrojenje obuhvaćalo proizvodnju karata za igru, cigaretni papir, trgovačke registre, omotnice za pisma, papire u boji i drugo. Njegova se ogromna proizvodnja izvozila u Italiju, Grčku, Tursku, Francusku, Indiju, Argentinu… Tvrtka je zapošljavala nekoliko stotina radnika i raspolagala je s četiri brzotisne litografske preše i najmodernijim tipografskim strojevima.



Na izložbi u Galeriji »Kortil« i u pratećem katalogu Modiana mogu se vidjeti i plakati kojima se reklamiraju proizvodi vezani uz Rijeku, Istru i Dalmaciju. Neki od primjera su »Maraschino« i »Vlahov« iz Zadra, »Amaro Istria«, »Adriatica« iz Splita, pjenušac »Gennaro Ossoinack« iz Rijeke. U Rijeci je krajem 19. stoljeća djelovala Riječka tvornica kakaa i čokolade, koja se nalazila u zgradi podignutoj uz prometnicu koja se u to doba nazivala Via Serpentina (riječ je o lokaciji uz današnju Zvonimirovu ulicu). Poznata marka riječke čokolade bila je »Slon«, a na omotima je ilustracija s motivom slona, ponekad i slonice s tri slonića. Plakat otisnut u katalogu izložbe potpisuje Giuseppe Sigon.





Riječki pogon


Modiano 1904. godine otvara pogon i u Rijeci, u Ulici Germania, koja se 1910. dijeli na Ulicu Petrarca i Ulicu Trieste. Pogon se reklamirao kao »Tvornica igraćih karata svih kvaliteta, marke Centauro. Papirići za cigarete – Tube za cigarete. Posebne marke: Rayah, Club, Lucza«, dok je ovlašteni agent prokurator bio Ettore Modiano. Pogon je 1913. preseljen u Ulicu Silvio Pellico na Kozali.


Tamo djeluje sve dok se između 1913. i 1915. godine, na uglu tadašnje Ulice Goldoni (danas Ulica Rikarda Katalinića Jeretova), nije izgradila monumentalna secesijska palača, projekt arhitekata Emilija i Marija Ambrosinija, koja je od tada poznata kao »uglovnica Modiano«, a proizvodnja papirića za cigarete i igraćih karata nastavlja se i tijekom Prvog svjetskog rata. Godine 1916. tiskanje karata je prebačeno u Budimpeštu, a tradicija je nastavljena u Trstu.


U zadnjem desetljeću 19. i početkom 20. stoljeća Saul Modiano pokreće čitav niz trgovačkih poslova, poput uvoza čaja. Tada je stvoren popularni brend »Indra Tea«, koji se reklamirao impozantnim plakatima u secesijskom stilu koje su potpisivali Giuseppe Sigon i Glauco Cambon. Sigon je bio slikar, prijatelj i suradnik Leopolda Metlicovitza, a prije svega pokretač modernog oglašavanja u julijskoj krajini.


On je za Modiano označio prekretnicu, postavivši kriterij koji je postao misao vodilja tvrtke – spoj umjetnosti i industrije. Sa Sigonom dolaze raditi kao crtači za Modiano i najbolji slikari julijske krajine: Glauco Cambon, Argio Orell, Vito Timmel, Tullio Silvestri, Antonio Quaiatti… Na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće nastaju skice koje su ilustrirale glavni proizvod: papiriće za cigarete. Mnogi od tih crteža bili su kasnije temelj za izradu poleđina igraćih karata.


Usponi i padovi


Giuseppe Sigon umire 1922. godine, a njegov sin Pollione nastavlja posao Modiano ilustratora. Zlatne godine grafike su one između 1920. i 1930. kada Pollione Sigon određuje stil Modiano. S više od 7.000 skica, najproduktivniji crtač postaje čarobnjak boja iz čijeg pera izlaze scene i slogani, i koji stvara neprolazne marke: od tigra za Arrigoni do »Kralja Modiana«. I konkurentska tvrtka Salto, koja je proizvodila cigaretne papiriće, 1969. se pripaja Modianu. Ista će sudbina zadesiti, u proizvodnji igraćih karata, i tvrtke Cambissa i Armanino, koje je Modiano preuzeo između 1966. i 1968. godine.


Još 1950-ih godina Modiano je zapošljavao 580 osoba, u trenutku kad se u rekordno kratko vrijeme, 1954. godine, svi tadašnji strojevi za tisak zamjenjuju najmodernijim rotacijama za offset tehniku, fotoselekciju i internu fotomehaniku. I 1970-ih se nastavlja iznimna proizvodnja na temelju narudžbi važnih tvrtki poput Barille, za koju je Modiano tiskao i slagao kutije za tjesteninu, i Mira Lanze, čije su sličice nastale na temelju Pollioneovih crteža.


Kriza će zahvatiti Modiano sljedećih godina, ali će se posao ponovno pokrenuti 1987. kada Grafad preuzima paket dionica i odlučuje zadržati brend i nastaviti proizvodnju igraćih karata. Sjedište je i danas aktivo i preseljeno je u blizinu Trsta. I izložba »Rijeka: Europa prije Europe« primjer je talijanske kreativnosti, u čijem su znaku ovogodišnji Dani talijanske kulture.