Umjetnost ili kič?

Barbie – plastična religija: Kontroverzna izložba u Argentini

Kim Cuculić

Postoji li ikakva razlika između prikaza Djevice Marije kao Barbie i uobičajenih lutaka i kipova kojima se prikazuje Gospa i koji spadaju u sferu religijskog kiča?



Argentinski umjetnički par Emiliano Pool Paolini i Marianela Perelli izazvao je burne reakcije svojom idejom da naprave kolekciju popularnih lutaka Barbie i Kena u obliku religioznih figura. Svoje lutke planirali su predstaviti javnosti u San Juanu, no nakon prosvjeda vjernika i desničara izložba je otkazana.


Izložba pod nazivom »Barbie: Plastična religija« ipak je nedavno otvorena u Popa Galería de Arte u Buenos Airesu, gdje su Barbie i Ken, između ostalog, izloženi kao Bogorodica Luján, argentinski svetac Gauchito Gil i Gospa od Aparecide.


Na upućene kritike Paolini i Perelli odgovorili su da ako postoji Barbie kao doktorica, učiteljica i policajka, zašto ne bi mogla biti i Djevica Marija. I tako je nastala kolekcija od 33 lutke Barbie i Kena koji su predstavljeni kao katoličke, judaističke, budističke i hinduističke religijske figure, dok je islam – prema nekim izvorima – izostao. Katolici i desno orijentirani u Argentini našli su se uvrijeđeni ovakvim prikazom njihovih svetinja, a Pool Paolini i Marianela Perelli izjavili su da im nije bila namjera povrijediti nečije vjerske osjećaje te da nemaju ništa protiv religije.


Iznenađeni reakcijama




Na izložbi »Barbie: Plastična religija« Barbike i Kenovi odjeveni su kao katoličke ikone i sveci, uključujući Bogorodicu i Isusa Krista. Ovakvu zamisao umjetnici objašnjavaju time da su na ovaj način željeli spojiti religiju i Barbie kao jednu od najvećih ikona na svijetu. Na njihovoj izložbi može se vidjeti lutka Kena raspeta na križu poput Isusa ili kako sjedi u Budinom lotus položaju. Nije izostao ni osebujan prikaz »Posljednje večere«, gdje su apostolska mjesta zauzeli Johnny Depp i Andy Warhol. Paolini i Perelli u tome ne vide ništa sporno, jer su prema njihovom mišljenju figurice svetaca zapravo Barbike predkonzumerističkog doba.


Za sebe ovi umjetnici tvrde da su religiozni i duhovni ljudi, pa su ih negativne reakcije oko njihovih radova neugodno iznenadile.  


– Odabrali smo Barbie i Kena jer su to svjetski poznate pop-ikone. Kad smo prije godinu dana željeli postaviti izložbu, nismo bili spremni suočiti se s pogrešnim interpretacijama. Nakon dužeg razmišljanja ipak smo odlučili izložiti našu seriju lutaka –  kažu Paolini i Perelli.


Zanimljivo je da su njihove kontroverzne lutke izložene za prodaju, a mogu se i naručiti. Izložba »Barbie: Plastična religija« otvara niz pitanja. Jedno od prvih koje se nameće je je li u pitanju kič ili umjetnost? Možemo se zapitati i postoji li ikakva razlika između prikaza Djevice Marije kao Barbie i uobičajenih lutaka i kipova kojima se prikazuje Gospa i koji spadaju u sferu religijskog kiča? Jesu li lutke Barbie i Kena već same po sebi kičaste, pa je njihovo stavljanje u religijski kontekst samo proizvodnja dodatnog kič efekta?



Barbie je najpoznatija i najprodavanija lutka na svijetu. Ujedno je i registrirani zaštitni znak tvrtke Mattel. »Majka« Barbie je Ruth Handler, koja je promatrala svoju kći Barbaru u igri s papirnatim lutkama, primjećujući da im ona daje uloge odraslih. U to vrijeme većina dječjih igračaka bila je u obliku beba. Ruth je svom mužu Elliotu, suosnivaču tvrtke Mattel, predložila ideju za novu lutku, ali on nije bio baš oduševljen tom idejom. Godine 1956. Ruth Hendler otišla je sa svojom djecom Barbarom i Kennethom na putovanje u Europu. Tada je naišla na njemačku lutku Bild Lilli i kupila je tri takve lutke. Kad se vratila u Ameriku, preradila je lutku uz pomoć inženjera Jacka Ryana. Lutka je dobila naziv Barbie i predstavljena je na Međunarodnom sajmu igračaka u New Yorku  9. ožujka 1959.Prva Barbie je proizvedena u Japanu, te je imala konjski rep i nosila je crno-bijeli prugasti kupaći kostim. Na raspolaganju su bile plavuša i brineta. Oko 350.000 lutaka je prodano tijekom prve godine proizvodnje. Procjenjuje se da je preko milijardu lutaka prodano u više od 150 zemalja, a tvrtka Mattel tvrdi da se svake sekunde prodaju dvije.Barbie je u romantičnoj vezi s Kenom, koji se prvi put pojavio 1961. Mattel je 2004. priopćio da su se Barbie i Ken razdvojili, ali u veljači 2006. su bili u nadi da će ponovno probuditi svoju vezu. Barbie zna biti predmet suvremene umjetnosti, pa je tako ove godine francuska umjetnica i fotografkinja Catherine Thery predstavila neobična djela u okviru izložbe »Ne oni na koje vi mislite«. Ona je učinila da popularne Barbie lutke zauzmu mjesto dobro poznatih likova iz remek-djela slikarstva. Tako su Barbike završile na »Posljednjoj večeri« i mnogim drugim slikama, a ideja i motiv umjetnici je bilo preispitivanje i jačanje svijesti o položaju žene i njenom mjestu u umjetnosti i samim time u društvu.


Tanka granica


Ponekad je između kiča i umjetnosti tanka granica, što u knjizi »Kič: antologija lošeg ukusa« problematizira Gillo Dorfles. Jedno od poglavlja posvećeno je religijskom kiču, a kao primjeri navode se svete sličice, pepeljara s utisnutom slikom svetog Antuna Padovanskog, plastični Krist raspet na raznobojne školjke i slično. Autor zaključuje da su i religiozne slike i predmeti često primjeri lošeg ukusa.


John McHale piše o »Plastičnom Partenonu«, ukazujući na metaforički problem koji se odnosi na ikoničku funkciju vjerskih i svjetovnih simbola. Kako navodi McHale, prijenos iz jednog medija u drugi, iz izražajnih sredstava jedne umjetnosti u izražajna sredstva neke druge umjetnosti, jedan je od postupaka koji često odvode u kič. Primjer za prenošenje poznatih slika iz njihova izvornog medija u drugi je Leonardova »Posljednja večera«, koja je pretvorena u veliki vitraj u Forest Lawn Memorialu u Los Angelesu. Da Vincijeva »Mona Lisa« također je neiscrpni izvor kiča, pa je nalazimo na omotu za sir, na pregačama i kuhinjskim krpama i tako dalje.


U zaključnom poglavlju knjige o kiču Dorfles ukazuje na svjesnu i namjernu uporabu elemenata kiča kod nekih suvremenih umjetnika, kao što su primjerice Duchamp, Picasso i De Chirico, dok su kič elementi posebno prisutni u djelima pop-umjetnika (Oldenburg, Rauschenberg, Warhol i drugi). No, ima i onih umjetnika koji nesvjesno i nenamjerno posežu za kičem u svojim djelima i još za njih postižu visoke cijene na tržištu umjetnina. Vratimo li se na Emiliana Pool Paolinija i Marianelu Perelli, nameće se pitanje jesu li njihove lutke primjer lošeg ukusa, odnosno kiča, ili je na stvari pop-umjetnost koja provocira i uznemirava. Na promatraču je da sam prosudi.