Povratak Jeffa Bridgesa braći Coen

“Čovjek zvan hrabrost” otvorio Berlinski filmski festival

Dragan Rubeša

Direktor festivala Dieter Kosslick  najavio je brojne novine – jedan od  presedana je i to što Berlinale nije  otvorila svjetska premijera, već remake  westerna koji već dva mjeseca igra u  Americi i ima brojne nominacije za  Oscara 



Braća Coen zadržavaju okvir priče filma iz 1969.  godine ali ona postaje mračnija i bliža je  literalnom predlošku Charlesa Portisa



U Hathawayevu filmu, Wayne glumi umornog pistolerosa, maršala  Reubena J. »Rooster« Cogburna koji više voli biti doma s mačkom i starim Kinezom koji mu dopušta da vara na kartama. Iz letargije će ga  probuditi dolazak tinejdžerice koja traži od njega da osveti smrt njena  oca i pronađe ubojicu. 


Braća Coen zadržavaju okvir priče, samo što ona postaje mračnija,  dakle puno bliža literalnom predlošku Charlesa Portisa.


Wayneovu ulogu sada preuzima veličanstveni Jeff Bridges (ovo je nakon mitske uloge  Dudea Lebowskog njegov veliki povratak braći Coen). No, dok je John  Wayne nosio famozni crni povez preko desnog oka, Bridges ga je stavio  preko lijevog oka i lik mu je puno više iznijansiran. Prepoznatljivi »koenizmi«


Iako odnos kauboja i djevojčice bazdi na klasičnu komediju o neobičnim paru, koji ubrzo biva pretvoren u trio dolaskom ponosnog teksaškog rendžera Matta Damona, lik samosvjesnog curetka doima se poput neustrašive Ree iz »Zimske kosti« Debre Granik. No, scenarij je  nakrcan prepoznatljivim »koenizmima«. Tada postaje evidentno da  braću Coen ne zanimaju toliko monumentalni krajolici, već su fokusirani na dijaloge, koliko god im je estetika važnija od etike (promatrati  gegovski intoniranu scenu vješanja Indijanca koja priziva Jarmuschove  western duhove). 


Coenovi dijalozi već sami po sebi postaju neka vrsta dijalekta i braći  je itekako stalo zadržati Portisove sirove idiome. Kao da su natjerali  glumce (iznimka je donekle Damon) da izbacuju rečenice, i to riječ po  riječ, bez ikakvih grčeva i sažimanja.


A kad Cogburn kaže »Ne poznajem tog čovjeka«, izjava biva popraćena smijehom kao da je riječ o nekakvoj nedorečenoj pošalici. Isto tako, Coenovi će vratiti Portisovu melankoličnu završnicu. Jer, braću više zanima snaga krivnje nego hrabrost pravednika.


Inače, film Coenovih višestruki je kandidat za Oscara 


Frenetična akcija


Kako je selektor paralelnog programa »Forum« citirao maksimu Jacquesa Rivettea da »jedni snimaju filmove da bi se referirali na ono što  su već snimili veliki sineasti u prošlosti, oni koji su stvorili film, a drugi  se referiraju na naše suvremenike i naše nasljednike«, remake braće  Coen definitivno pripada prvoj kategoriji.


To vrijedi i za iznimno brutalni film kongoanskog autora Djoa Tunde Wa Munge »Viva Riva!« kojim je otvoren »Forum«, a koji puno duguje Brianu De Palmi (»Lice s  ožiljkom«).


Opet je dakle riječ o strogo žanrovskom filmu u kojem se jedan pohlepni šminkerski gangster bori za prevlast u podzemlju Kinšase  i njenim ulicama zla. Kaos je nastao nakon što su u gradu presušile  benzinske crpke, pa se benzin počeo švercati iz susjedne Angole. Ali zato je autor osigurao dovoljno goriva da njegova frenetična i seksom nabijena akcija ne doživi prazni hod.


U drugu kategoriju spada rafinirani tajlandski modernist Aditiya Assasrat (»Hi-So«), čiji je »Wonderful town« bio prikazan na jednom od  ranijih izdnja »Foruma«. Kako se njegovi junaci naizgled počinju  zbližavati, tako se sve više udaljuju jedni od drugih.


Ta teza nanovo se  podastire u lutanjima njegova junaka po tajlandskoj provinciji koja još  nije zaliječila rane od tsunamija, odlascima na filmski set i kraćim boravcima u anonimnim hotelskim sobama, nakon što se vratio iz Amerike i pokušao pronaći sreću u glumačkim vodama.