Snimio Marin Aničić
Zadnji ravnatelj MMSU-a koji je znao svoj posao bio je Branko Franceschi. Najgori je svakako sadašnji, jer misli da o muzeju nešto zna, a ne zna ništa. Takvi su najopasniji – strukovno polupismeni. Ljubica Dujmović je bila bolja, jer je znala da ništa ne zna, pa je bila oprezna. Što se dogodilo s Međunarodnom izložbom crteža, Bijenalom mladih Mediterana, Bijenalom kvadrilaterale... gdje su te izložbe? Ako danas nisu dovoljno suvremene, što god to značilo, što ih je zamijenilo?
Povjesničar umjetnosti dr. Berislav Valušek, profesor na Akademiji primijenjenih umjetnosti, nekadašnji ravnatelj Moderne galerije, današnjeg Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, žestoki je kritičar riječke kulturne politike.
U nedavnom televizijskom sučeljavanju s pročelnikom Odjela za kulturu Ivanom Šararom predložio je pročelniku i riječkom gradonačelniku Vojku Obersnelu da podnesu ostavke zbog situacije u riječkoj kulturi i broda »Galeb« kao simbola njezine propasti. Istodobno, prozvao je i Senat riječkog Sveučilišta zbog odluke da se Akademiji primijenjenih umjetnosti pripoji studij glume Rade Šerbedžije.
Valušek se nikad nije libio jasno i javno izreći svoje stavove, pa ni onda kad su ga koštale funkcije ili imidža konfliktne osobe. Tome je ostao dosljedan i u ovom razgovoru.
Što mislite o riječkoj kulturi danas i načinu kako se njome upravlja?
– Što da vam kažem? Znate i sami. Znamo svi. Preseljenje Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, nova zgrada Gradske knjižnice, Metropolis, pa Teatro Fenice koji zatvoren zjapi prazan kao i Palača šećerane, zatim lansirna rampa za torpeda, srednjovjekovni bedemi grada koji nisu vraćeni na svoje mjesto nakon izgradnje garaže, brod »Galeb« itd., itd. Dodajmo tome još i autobusni kolodvor, pa je slika kompletna.
Pohod na institucije
Samo na dokumentaciju i slične radove za MMSU i zgradu knjižice potrošeno je oko 35 milijuna kuna. S tim se novcima dalo puno napraviti, pogotovo stoga što je Zagreb u vrijeme ministra za kulturu Antuna Vujića bio spreman sufinancirati MMSU. Izvjesno je da je riječ o nesposobnosti kako Šarara, tako i Obersnela. Da je riječ o sportu, ovakav bi izostanak rezultata prethodio samo jednom mogućem scenariju – smjeni. No, budući da ih nema tko smijeniti, bilo bi najpoštenije da obojica daju ostavke.
Možda će zvučati paradoksalno, ali riječkom kulturom se vrlo svjesno upravlja, samo je pitanje u kojem smjeru. U drugoj polovici 90-ih godina omjer programskih sredstava između gradskih ustanova i raznoraznih udruga i takozvane nezavisne kulture bio je 1 : 1. Posljednji sam put analizirao proračun za kulturu 2011. i tada je omjer bio 1 : 2,5, u korist udruga i ostalih, naravno, što znači da je Obersnel još prije četiri godine za dva i pol puta nadmašio svog mentora Slavka Linića koji je pohod na institucionalnu gradsku kulturu doveo do razine križarskoga rata (ili ja, ili oni).
Mi se nalazimo već pri kraju tog procesa provincijalizacije i amaterizacije kulture i jedino što još preostaje je zatvaranje ustanova, iako je i ovo čemu svjedočimo razina pričuvnog života, svojevrsna hibernacija.
Kontroverzni »Galeb«
Tvrdite da je Grad Rijeka ploveću rezidenciju Josipa Broza kupio iz ideoloških pobuda, ali govoreći o »Galebu« i sami nastupate s ideoloških pozicija. S obzirom da Tita doživljavate kao masovnog ubojicu, je li po vašem mišljenju sporna samo odluka Grada Rijeke da kupi brod s kojim ne zna gospodariti ili i odluka Ministarstva kulture da ga proglasi spomenikom kulture?
– Tito jest bio masovni ubojica – to nije moj doživljaj, već povijesna činjenica. Da li je riječ o sto ili tristo tisuća ubijenih bez suđenja i osuda, oko Bleiburga i na tzv. križnim putovima, manje je važno. To nije ni ideološka pozicija, jer ja sam – da se razumijemo – antifašist. Tko danas, s malo pameti, može zastupati ideje fašizma? Ali ja sam i antikomunist. Jednom riječju, antitotalitarist. A »Galeb« je kupljen kao simbol jednog vremena koje se nastoji prikazati samo u pozitivnom svjetlu, što ne drži vodu, za razliku od broda.
Dokaz tomu je da je »Galeb« kupljen 2009. godine, dakle u vrijeme krize, a ako pogledate isprike i izmotavanja gradske vlasti zadnjih godina zbog u više navrata obećanih, a nerealiziranih projekata, jedan od najčešćih izgovora jest da je 2008. nastupila kriza, te da stoga nema novaca. Zašto su onda kupovali brod? Sporna je kupnja, jer se znalo da novaca neće biti, a kad je »Galeb« već kupljen, trebalo se potruditi da na bilo koji način profunkcionira. Samo za to treba znanja i sposobnosti koje Obersnel i Šarar nemaju.
Da imate moć odlučivanja, sad kad je već kupljen i registriran kao kulturno dobro, što biste s učinili s brodom?
Kolosalno neznanje
Priča o preseljenju Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, nekadašnje Moderne galerije, vuče se još iz vremena dok ste bili njezin ravnatelj. Nakon skoro dvadeset godina planiranja i petnaest godina projektiranja, nedavno je najavljeno parcijalno preseljenje Muzeja na jednu etažu »H-objekta« bivše tvornice »Rikard Benčić«. Imate li komentar?
Pratite li programe MMSU-a i što mislite o današnjem rejtingu i načinu rada te ustanove?
Generacija bez prostora
Vraćanje Augustinčićeve biste Moše Pijade na prazan postament u predvorju zgrade muzeja u mojim je očima pozitivna gesta. Ne doživljavam je kao povratak starim vrijednostima, već kao iskaz neslaganja s pojavama poput rušenja antifašističkih spomenika i podjela umjetnosti na politički podobnu i nepoćudnu. Tu bistu ste Vi bili sklonili?
– Vi, naravno imate pravo na svoje mišljenje, kolikogod ono bilo krivo i u ovom slučaju neutemeljeno, ali to ste pravo dobili nakon pada komunizma i početkom Domovinskog rata, odnosno osamostaljenjem Hrvatske od Jugoslavije, a ne nakon antifašističke borbe. I da vas još nešto pokušam podsjetiti; te spomenike u vrijeme komunizma nikad nismo zvali antifašističkim, već spomenicima Narodnooslobodilačke borbe ili spomenicima revolucije – one socijalističke, naravno.
Ako je socrealizam bio bez ikakve umjetničke vrijednosti zbog čega se posljednjih godina rade tolike izložbe koje pokušavaju revalorizirati nasljeđe toga vremena? Uostalom, nije li velik dio umjetnosti stvorene kroz povijest bila »režimska« umjetnost? Znači li to da bismo trebali rušiti sve od piramida i carskih palača do dijela umjetnosti nastale pod okriljem crkve jer se ne slažemo s određenim režimima i ideologijama?
– Ne rade se samo, od pada Berlinskog zida nadalje, izložbe soc-realističke umjetnosti, već i izložbe nacističke i fašističke umjetnosti, ali ih revalorizacije bilo koje vrste (kulturološke, povijesne ili povijesno-umjetničke) ne mogu pretvoriti u umjetnost. Upravo zahvaljujući tim izložbama – koje kompariraju materijal – možemo reći da se radi o istom, o dva lica jedne medalje. Uostalom sjetite se afere i plakata za Dan mladosti 1987. Na saveznom je natječaju pobijedio plakat slovenske grupe Novi kolektivizam koja je preoblikovala nacistički plakat R. Kleina iz 1936. Umjesto kukastog križa i još nekih detalja, na zastavu su stavili petokraku. Komunisti koji su sjedili u ocjenjivačkom sudu odmah su prepoznali oblikovanje, ideju i poruku plakata, ali su se prevarili glede izvora. Predložak je bio nacistički, a ne komunistički. Trebamo li još dokaza? To – kako ga vi zovete – naslijeđe, je negativno, ne-umjetničko i ima tek povijesnu vrijednost.
Većina umjetnosti 19. i 20. stoljeća, a u tim se kronološkim gabaritima krećemo, nije bila režimska, dapače. Usporedba Augustinčićevog kipeca s egipatskim piramidama, carskim palačama i crkvama je vaša i ne mogu je komentirati.
U nedavnom razgovoru za Novi list riječki likovni umjetnik i scenograf Dalibor Laginja izjavio je kako se nakon vas više nitko iz MMSU-a nije interesirao za njegov rad, a od vašeg je posjeta njegovom ateljeu prošlo već 20 godina.
Zavisna nezavisna scena
Gradonačelnik Vojko Obersel voli isticati da Grad Rijeka, kao ni jedan drugi, brine o nezavisnoj kulturnoj sceni kojoj je ustupio tisuće kvadrata na besplatno korištenje, uz istodobno izdvajanje 500 tisuća kuna godišnje za režijske troškove. Mislite li da je takvo favoriziranje nezavisne scene stvar i istinskog zanimanja za nezavisnu scenu i nekog naprednog opredjeljenja, ili ste bliži tezi da se radi o prokušanoj metodi otupljivanja kritičke oštrice potencijalno najsubverzivnije grupacije, uz istodobno stvaranje privida progresivne kulturne politike?
– U vašem je pitanju i odgovor. Koja nezavisna scena? Dobili su od gradonačelnika stanove, prostore za rad i svake godine dobivaju za programe više od ustanova. Itekako su zavisni, što dokazuju bavljenjem samo velikim svjetskim ili svjetonazorskim temama. Poput misica su koje za sve žele mir u svijetu. Kad se itko od takozvane nezavisne scene poduhvatio konkretnih ideoloških, političkih ili životnih tema našeg lokalnog okruženja, gradskih političara i politike? Koliko publike imaju? NGO kod nas ne znači ništa osim deklarativnog busanja u prsa, ali zato donosi veliki novac.
Pročelnik Odjela za kulturu Ivan Šarar voli se pohvaliti da je Rijeka budžetski uvjerljivo najkulturniji grad u Hrvatskoj, ali kad se usporedimo s dugim sredinama možemo vidjeti da po investiranju u kulturu Rijeka uvjerljivo zaostaje i za mnogo manjim gradovima. Jedan od argumenata pročelnika je da ti gradovi nemaju HNK, drugi je da za Rijeku nije bilo pogodnih EU natječaja, treći je da Rijeka nema ni jednu ustanovu kulture o kojoj bi skrbila država… Čula sam čak i to da su Riječani sami krivi što nemaju kulturnu infrastrukturu jer je svojedobno nisu izgradili samodoprinosom. Što mislite o tim izgovorima?
– Samodoprinos je vrlo originalna »skuža«, ali kad već govorimo o infrastrukturnom kontinuitetu, koliko ja znam, jedina nova zgrada izgrađena za potrebe kulture u Rijeci od 1945. do danas bila je zgrada Muzeja revolucije, današnjeg Muzeja grada Rijeke, što se, opet, dogodilo zbog ideologije, a ne muzeologije.
– Da, čudno je, ali kao predstojnik Katedre za povijest umjetnosti i opće predmete nisam dobio poziv na sjednicu proširenog dekanskog kolegija, a nešto kasnije ni za sjednicu Vijeća. Na obje je sjednice dekan imao monolog o ljepotama koje nas čekaju spajanjem ova dva studija, ali bez ikakvih konkretnih podataka. Kolege su to shvatile kao uvod u neku kasniju raspravu koja je izostala.
Narušena autonomija
Kako je ta vijest odjeknula među drugim kolegama? Dekan Josip Butković djeluje mi zadovoljan.
– Neki su osupnuti, kao ja, neki povrijeđeni, a neki samo iznenađeni, jer je zaobiđen Zakon o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju, kao i Statut Akademije, a najgore je to što je zaobiđeno Vijeće kao najviše upravno tijelo Akademije. Tim je činom i dekanovim prešućivanjem skorih događaja povrijeđena akademska samouprava i autonomija, a strategija razvoja Akademije i upravljanje resursima postalo je temama o kojima odluke donosi netko drugi, a ne članovi Vijeća. Ali nismo s time još gotovi.
Slažete li se s ocjenom dekana da je Akademija primijenjenih umjetnosti najveći riječki kulturni proizvod i mislite li da je dovoljno prisutna u životu grada?
– Ne znam kako jedna visokoškolska ustanova koja spada pod ingerenciju Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, a ne pod Ministarstvo kulture može biti kulturni proizvod? Tu je Butković nešto pobrkao u slavljeničkom žaru. Mi ne proizvodimo kulturu, već buduće ljude od zanata, kako je to lijepo rekao Arsen Dedić, koji će jednom možda proizvoditi kulturu. Jesmo li prisutni u životu grada? Mislim da jesmo, čak i dovoljno u danim uvjetima.
Koliko znam, nedavno je zaista održan sastanak predstavnika Županije, Grada i Hrvatske matice iseljenika na kojem je reaktualizirana ideja o muzeju iseljeništva koju načelno svi podržavaju, a Obersnel ju je svojedobno i sam promovirao. Međutim, barem za sada nisam čula da itko nudi novac ili prostor za realizaciju te zamisli. Zgrada hotela Emigranti u vlasništvu je više privatnih tvrtki, kao što je u privatnom vlasništvu i zgrada Teatra Fenice. Možda je upitna samo ideja o lokaciji muzeja?
– Nisam znao za ove podatke, ali utoliko bolje. Naravno da nitko novac ne nudi, ali dobar projekt uvijek sam privlači novac, pa će možda i vlasnicima hotela Emigranti biti zanimljivo čuti kako im zgrada može donijeti profit na jedan drukčiji način. Kad znamo što (hoćemo), uvijek je lakši odgovor na pitanje kako (to realizirati). Ali ako zastanemo na prvom koraku – zgrada je privatno vlasništvo! – naravno da se nećemo pomaknuti.