Pripreme na Prisavlju

Novi Dnevnik HRT-a: vedrije za Vedrana

Siniša Pavić

Vedran je kodno ime za predstavnika one ciljane skupine koja bi HRT-u trebala donijeti staru prevlast. U njega je, šuška se, četrdeset i koja godina, supruga i djeca, srednje je obrazovan. Teška zadaća bit će dati Vedranu u isti čas i istinitu informaciju i nadu da sutra može i hoće biti bolje



Možda je tek zgodna podudarnost, a možda je fino odigrani dupli pas, odigran kao uvertira u ono što nas na jesen čeka i zašto na HRT-u minuciozno pripremaju teren. U to se dade svesti činjenica da se u niti par dana razlike najprije pojavila posve neslužbena informacija kako oni koji pripremaju novi Dnevnik HRT-a, ovih dana privode kraju definiranje fotorobota one ciljane skupine iz koje bi trebalo na jesen na svoju stranu dobiti nekih 100.000 gledatelja više, a onda dogodilo da je više članova Programskog vijeća HRT osjetilo potrebu apelirati da se vijesti u Dnevniku priopćuju istinito i onakvima kakve jesu, ali uz makar kakav dašak optimizma i životne radosti u izričaju.


   Plaše ljude


Josip Jelić tako na nedavnoj sjednici Vijeća reče kako ga zabrinjava što informativni program ljude plaši i čini nesretnima. Vijesti su, kazao je, apokaliptične, pa unesrećeno gledateljstvo gasi svoje televizore, jer je apokaliptičnim zasićeno. Stoga Jelić predlaže da se građanima ne prijeti, već da im se iznese sve ono što u društvu nije dobro, ali zajedno s nekim dobrim primjerom uz malo životne perspektive. Ukratko, Jelića bi veselilo da su vijesti malo više nalik onom što radi CNN. Ivica Maštruko na sličnom je tragu. I njega brine gorčina i besperspektivnost u izričaju, pa i on traži malo više dobre perspektive. Slučajno ili ne, neslužbeni izvori tvrde kako će taj dašak optimizma upravo biti ono što se u novom Dnevniku kani dati gledateljima svake vrste, poglavito – Vedranu!


   Vedran je, navodno, kodno ime za predstavnika one ciljane skupine koja bi HRT-u trebala, nakon dužeg vremena, donijeti onu staru prevlast. U njega je, šuška se, četrdeset i koja godina, supruga i djeca, srednje je obrazovan i nije nemoguće, pače posve je realno, da je jedno od supružnika bez posla. Ona teška zadaća bit će – baš kako to poželješe vijećnici – dati Vedranu u isti čas i istinitu informaciju i nadu da sutra može i hoće biti bolje.


   Može i Zvonko




Vedrana se komotno da zazivati i drugačije, recimo Zvonko. Istog tog predstavnika gledateljske skupine, na koju se posebice cilja, imaju odavna i druge televizije u nas i u svijetu, makar pod drugačijim imenom. Vedran je plod istraživanja tržišta. U nekim zemljama ga televizijske kuće moraju redefinirati češće, u nekim je on stabilan posve. Osobine mu se mijenja ovisno o tome kako se televizijsko tržište mijenja. Bit je međutim uvijek ista – ugrabiti u bazen konkurencije, ili u bazen u kojem još nitko ništa ugrabio nije, pa dignuti gledanost. Zato i jest sve pod velom tajne.


   Komercijala o svom Vedranu ne govori. Oni se uredno kriju iza formulacije da je njihova ciljana skupina ona oglašivačima najzanimljivija, ona od 18 do 49 godina. No, navodno su i Nova TV i RTL Televizija kroz godine itekako mijenjali svoga Vedrana i Vedrane, vjerovali primjerice da su im target visokoobrazovane mlade žena, pa se vraćali, poglavito u informativnim sadržajima, praktički onoj svojoj, općoj populaciji. Samo, komercijala je vazda imala tu sreću da zna svoje promišljanja bolje sakriti od javnosti, jamačno i zato jer od te javnosti ne dobiva mjesečnu apanažu. S druge pak strane javni servis ima tu sreću, ili nesreću da se po definiciji mora obraćati svima. Ciljana skupina su svi i to se u programu HRT-a, kolikogod prema njemu bili katkad i neopravdano kritični, i vidi. Stoga, da ne bi bilo zabune, neće se Dnevnik ni na jesen obraćati samo Vedranu i Vedrani, već baš naprotiv, no trebali bi i on i ona imati više razloga da ga gledaju i da tamo traži manje kataklizme, a više životne, svijetle perspektive.


   Svemirski brod


Elem, nova središnja emisija HRT-a nikad se ozbiljnije na Prisavlju nije kovala. Velike promjene i to suštinske odavno je najavila i produkcijska i programska čelnica Marija Nemčić. S druge pak strane, koliko god bio zanimljiv, Vedran, šuška se, i nije onaj presudan faktor uspjeha. Presuditi bi zato mogla godinama čekana odluka da se konačno uloži nešto i u prisavsku tehniku. Progovore li urednici, voditelji, reporteri i novinari Dnevnika iz »svemirskog broda«, bit će to svima, a ne samo Vedranu, kakav god na koncu njegov profil bio, uistinu posve druga životna perspektiva.