Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: °
Sutra: ° °
22. listopada 2019.
Komentar Dražena Ciglenečkog

kolumna Izbori su test utjecaja hrvatskih medija na birače

Izbori su test utjecaja hrvatskih medija na birače
Izbori su test utjecaja hrvatskih medija na birače
Autor:
Objavljeno: 4. rujan 2016. u 16:16 2016-09-04T16:16:01+02:00

Da je neki stranac posljednjih mjesec dana analizirao tretman u hrvatskim medijima što ga imaju Plenković i Milanović, mogao bi jedino zaključiti da je prvi kandidat establišmenta, a drugi nekakav autsajder opasan za sustav čiju se pobjedu mora spriječiti

U predsjedničkoj kampanji 1997. godine, u Puli je Vladu Gotovca napao časnik HV-a i udario ga vojnim opasačem. To je dosad najteži predizborni incident.

Na verbalnoj razini, vjerojatno nitko nikad u kampanji nije izrekao nešto tako drastično kao ovaj tjedan HDZ-ovac Milan Kujundžić, koji je ustvrdio da su neki najbliži suradnici Zorana Milanovića – ubojice. Ti su neimenovani ljudi iz neposrednog okruženja predsjednika SDP-a, rekao je novinarima čovjek kojeg je Andrej Plenković nedavno vratio u HDZ, ubijali za Udbu. Nezamislivo je da bi netko mogao nešto gore reći o političkim protivnicima. Milanovićeva samohvala da njegova majka, za razliku od Plenkovićeve, nije bila vojni lekar, ružno je omalovažavanje glavnog konkurenta, makar je to izgovorio na zatvorenom sastanku na kojem nisu korištene kićene fraze. Ali, budimo ozbiljni, u usporedbi s Kujundžićevim ubojicama Milanovićev vojni lekar primjer je političke korektnosti. 

Ipak, izjava HDZ-ovca koji se natječe u 10. izbornoj jedinici izazvala je u javnosti nemjerljivo manji odjek nego opsaka lidera Narodne koalicije u razgovoru s predstavnicima branitelja. Nije to, naravno, slučajno. Od 2000. godine niti jedan kandidat ili politička opcija nisu prije izbora dobili medijsku podršku kakvu sada imaju Plenković i HDZ. Riječ je o pravom fenomenu. Čak ni 2007. tadašnji ljubimac medija Ivo Sanader nije uživao ni sličnu njihovu naklonost, iako je, primjerice, u pamćenju ostala najava ljevičarske kolumnistice da će glasovati za HDZ. Danas je to poprimilo puno veće razmjere, mediji se gotovo nadmeću koji će u ljepšem svjetlu prikazati Plenkovića, a istodobno ocrniti Milanovića. Pritom se događaju i sasvim bizarne stvari. Jedan dnevni list je u petak, na susjednim stranicama, objavio intervjue s Mirom Kovačom i Vesnom Pusić o vanjskoj politici, ali dok je aktualnom ministru doista pružena prilika da govori o toj temi, dvije trećine pitanja upućenih predsjednici HNS-a bilo je u stilu »je li tako da je Plenković super, a Milanović grozan«. 

Da je neki stranac posljednjih mjesec dana analizirao tretman u hrvatskim medijima što ga imaju Plenković i Milanović, mogao bi jedino zaključiti da je prvi kandidat establišmenta, a drugi nekakav autsajder opasan za sustav čiju se pobjedu mora spriječiti. Zbog ovakvog ponašanja medija, predstojeći parlamentarni izbori nisu samo ispit za političke stranke. Oni su i veliki test utjecaja medija na birače. Političke preferencije su u pravilu čvrste i većina građana ne mijenja ih od izbora do izbora. 

No, glasači SDP-a ipak su nešto kolebljiviji nego HDZ-ovi, skloniji preispitivanju svojeg odabira, a tu je i možda petnaestak posto neodlučnih birača. Dakle, postoji prostor za osjetniji rast HDZ-a odnosu na prošle izbore, kao i uvjeti za pad potpore SDP-u. Ako bi ipak izostao takav rasplet, to bi značilo da je utjecaj medija na političko opredjeljivanje Hrvata posve minoran, što bi za medijske djelatnike bilo uistinu poražavajuće saznanje.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.